Tietoa omaisille

Yhdistyksen toiminta on tarkoitettu henkilöille, joiden läheinen oireilee ja tai on sairastunut psyykkisesti. Tämän lisäksi läheisellä voi olla päihteidenkäyttöön liittyviä ongelmia.

Läheiselläsi ei tarvitse olla diagnoosia voidaksesi osallistua yhdistyksen toimintaan. Pelkkä huoli riittää.

Huoli läheisestä voi näkyä esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

·        olet huolissasi läheisesi henkisestä jaksamisesta

·        olet huolissasi läheisesi käytöksestä

• olet huolissasi läheisesi päihteiden käytöstä
  • koet läheisesi selviytymisen olevan tukesi varassa

Oireileva läheisesi, josta olet huolissasi, voi olla esimerkiksi

·        lapsesi

·        sisaruksesi

·        vanhempasi

·        lapsenlapsesi

·        puolisosi

·        ystäväsi

·        muu läheisesi

Läheisen sairastuminen voi aiheuttaa muutoksia ihmissuhteisiin, arkeen ja elämän sujumiseen.

Läheisen sairastuminen voi herättää monenlaisia ja jopa yllättäviäkin tunteita. Mielessä saattaa olla hämmennystä, pelkoa, toivoa, häpeää, vihaa, epätietoisuutta sairauden suhteen. Omaisen on hyvä käsitellä heränneitä tunteita.

Kriisi on oikea sana kuvaamaan tilannetta kun perheessä joku sairastuu. Kun kyseessä ovat mielenterveydelliset ongelmat, niin moni kokee itsensä avuttomaksi. Ennen niin turvallinen arki saattaa muuttua yhdeksi kaaokseksi.  Erilaiset tunteet saattavat vallata mielen; syyllisyys, pelko, suru, ahdistus, viha, toivottomuus, häpeä ja voimattomuus. Tilanteen herättämistä tunteista voi olla vaikea puhua ja usein tulee tunne, ettei kukaan voi ymmärtää ja auttaa.

Apua ja tukea on kuitenkin saatavilla. Älä siis jää yksin tunteidesi ja ajatustesi kanssa, vaan ota rohkeasti yhteyttä!